Chia pudink

9/17/2016



Myslím, že každý člověk má v sobě mlsouna. Někdo ho hodně utiskuje, a mlsoun se pak jednou za čas projeví tak divoce, že po měsíci salátů a celozrnného pečiva najednou daný jedinec zbaští dvojité McMenu a jako dezert si dá celý polárkáč, načež se pak utápí ve výčitkách a začne svého vnitřního mlsouna utiskovat ještě o to více. Já se za svého mlsouna nestydím. Nechám si hrdě říkat dortíku (a lichotí mi to), a mám-li na něco chuť, většinou si to prostě dám úplně bez výčitek. Mlsat se dá ale i zdravě, a spoustakrát si člověk na zdravé svačině pochutná víc než na tabulce čokolády či pytlíku gumových medvídků.


Typickým příkladem dezertu, který se dá použít buďto jen tak na mlsání, a nebo třeba i jako plnohodnotná snídaně či svačina, je chia pudink. Nejdříve, aby bylo jasno, co to vůbec znamená to magické slovíčko "chia"?
Chia semínka jsou semínka šalvěje hispánské. Řadí se do v dnešní době často omílané kategorie "superpotravin". Stačí si zadat chia do googlu a už se na vás posype hromada informací, co všechno tato semínka obsahují, co všechno dávají našemu tělu, na co pomáhají a jakým všem problémům lze jejich konzumací předejít. Nechci vás nudit všemi možnými nutričními hodnotami a ani různými zajímavostmi - vše je lehce dohledatelné, a koho to bude jen trochu zajímat, dozví se nepochybně na internetu spousty informací, proč právě chia semínka zařadit do svého pravidelného jídelníčku.

Co je ale podstatné pro tvorbu pudinku, je fakt, že semínka mají schopnost do sebe nasáknout tekutiny, a vytvořit tak hustou kaši podobnou želé. Zde přikládám video, jen pro zajímavost, jak se semínka chovají ve sklenici vody v průběhu času.


Jak tedy na pudink?
Postup je úplně jednoduchý a vše záleží na tom, co vy osobně máte rádi. Základní ingredience, které používáme my, jsou samozřejmě chia semínka, rostlinné mléko - rýžové považuji osobně za nejlepší, protože je nejvíce neutrální, ale moje ségra naopak preferuje mandlové či vanilkové sójové- a pak samozřejmě ovoce (čerstvé nebo i sušené) a oříšky dle vašeho výběru, na dochucení a dekoraci.


Nejprve si do mističek či skleniček připravíme něco na dno. Tento krok samozřejmě není povinný, někdo dělá samotný pudink jen bez ovoce, my, jak je vidět na fotce, jsme si na dno daly banány, borůvky, a moje nejoblíbenější verze - rozmačkané či rozmixované jahody nebo jiné ovoce. Protože mi samotná chia semínka jen s rostlinným mlékem nechutnají a myslím, že nejsem jediná, jsem ráda, když si můžu výsledný pudink smíchat s jinou chutí podobné konzistence. Je to podobné, jako když někomu nechutná samotný bílý jogurt a proto si do něj zamíchává ovocné marmelády či sladká želé.


Dále je potřeba rozmíchat mléko se semínky. Chia semínka nestačí jen tak zalít, slepí se k sobě a udělají přirozeně hrudky. Proto je zalijeme mlékem a pořádně zamícháme, aby se mléko dostalo k úplně všem semínkům stejně. Když také semínka mícháme, poznáme, kolik jich tam je, a tedy jak bude výsledný pudink hustý. To je také na každém z vás, třeba my když si pudink děláme, bývá často o dost hustší v porovnání s tím, když si v nějakém fresh baru či zdravé výživě koupíte pudink předpřipravený. Je to možná proto, že ho často jíme právě jako snídani nebo svačinu, a chceme, aby nás opravdu zasytil. Podle mě to ale i lépe chutá.


Potom logicky nalijeme semínka s mlékem do předpřipravených sklenic a dáme ztuhnout. Doba je v podstatě také na vás, my dáváme do ledničky na pár hodin, pokud chceme pudink snídat, tak je v lednici klidně přes noc. Četla jsem ale jeden návod přímo ve zdravé kuchařce a autorka tam dávala pudink ztuhnout jen na pár minut. Pokud ho chcete mít tekutější, asi to stačí.


A nakonec už jen ozdobíme a můžeme mlsat :) Na ozdobení je podle mého nejlepší použít také zdravé věci, zejména právě ovoce, sušené plody či oříšky. Když už mlsáme zdravě, tak proč bychom si to něčím kazili, že? V jedné malé svačince může být až neuvěřitelné množství vitamínů a vašemu tělu to dodá nejen energii na zbytek dne, ale můžete si takovým mlsáním například zlepšit imunitu, což se před zimou určitě hodí. Vitamínů není nikdy dost, což platí dvojnásob, když chutnají tak dobře.

Je jasné, že každý připravuje pudink jinak, někdo třeba rovnou na zalití používá ochucené mléko, jiný nedává ztuhnout do lednice, další třeba zase zalévá místo mléka vodou a jí tak v podstatě samotná semínka s ovocem. Toto je jen návod, jak děláme pudink já a moje ségra a jak chutná nám. Budu moc ráda, když to vyzkoušíte a podělíte se o názor, případně když mi napíšete tipy, jak postupujete vy.

Díky a zase někdy ahoj :)

0 komentářů